Εκπαιδευτικά Νέα

E-Books Cy

Πέμπτη 28 Νοεμβρίου 2013

Νέα Ελληνικά Β΄ Λυκείου

Αδίδακτο Κείμενο

Να διαβάσετε το πιο κάτω κείμενο και να απαντήσετε σε όλες τις ερωτήσεις

Το πρόβλημα των σημερινών παιδιών δεν είναι πρόβλημα πληροφόρησης. Οι πηγές μετάδοσης γνώσεων έχουν πολλαπλασιαστεί σε τέτοιο βαθμό και εκπέμπουν με τέτοιους ξέφρενους ρυθμούς, ώστε τα παιδιά να κινδυνεύουν από τον βομβαρδισμό των πληροφοριών και όχι από την έλλειψή τους.
Η πιο σημαντική συνεισφορά του σχολείου και του εκπαιδευτικού συστήματος είναι, προσαρμοζόμενο και ανταποκρινόμενο στα «αιτήματα των καιρών» όχι απλώς να εξοπλίζει τα παιδιά με γνώσεις, όσο με κατάλληλους μηχανισμούς αποκωδικοποίησης, οργάνωσης και ερμηνείας πληροφοριών.
Ο δάσκαλος καλείται να παίξει ένα νέο ρόλο, ίσως πιο δύσκολο και πιο λεπτό.
Τα Μ.Μ.Ε δεν καταργούν τη λειτουργία του, επιβάλλουν το μετασχηματισμό της. Βάζοντας στην υπηρεσία της νέας γενιάς τα πλεονεκτήματα της τεχνολογίας, ο δάσκαλος επιβάλλεται να παίξει πιο πολύ ρόλο «ρυθμιστικό» και εμψυχωτικό» παρά το ρόλο του μεταδότη γνώσεων.
Μέσα σε αυτή τη λογική το σχολείο οφείλει να «βγει εκτός των τειχών». Όσο σημαντικό είναι να μάθουν τα παιδιά να διαβάζουν και να αναλύουν ένα λογοτεχνικό κείμενο, άλλο τόσο είναι σημαντικό να μάθουν να διαβάζουν και να αναλύουν εφημερίδες, τηλεόραση, κινηματογράφο. Την εποχή της εικόνας η μάχη ενάντια στον «εικονικό αναλφαβητισμό» ίσως θα πρέπει να ξεκινήσει από το ίδιο το επίσημο το σχολείο.
Τα Μ.Μ.Ε δεν είναι ούτε «καλά» ούτε «κακά» ούτε «ουδέτερα», είναι όμως αντανάκλαση μιας πραγματικότητας. Επειδή είναι δυνατόν να «παιδεύουν, να εκπαιδεύουν και να παρα-παιδεύουν, να μορφώνουν, να διαμορφώνουν και να παραμορφώνουν», η ανάγκη να εξοπλιστεί η νέα γενιά με τα κατάλληλα εφόδια για την καλύτερη χρήση τους προβάλλει όσο ποτέ άλλωτε.


1.      Σύμφωνα με το κείμενο ποιος είναι ο ρόλος που καλείται να παίξει το σχολείο σε σχέση με το συνεχή βομβαρδισμό πληροφοριών στην εποχή μας; (3μ.)

____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________


2.      Ποια η στάση του συγγραφέα απέναντι στα ΜΜΕ; Θεωρεί ότι βοηθούν ή ότι καταστρέφουν; Εξηγήστε. (3μ.)

_______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________


3.      Να βρείτε τα συνώνυμα και τα αντίθετα των λέξεων του κειμένου (2μ.)

Συνώνυμα: εξοπλίζει             _______________
                   εμψυχωτικό        _______________
                   διαμορφώνουν    _______________
Αντίθετα: ανταποκρινόμενο  _______________
                 σημερινών            _______________
                  έλλειψη               _______________



Γλώσσα

Να κατατάξετε τις παρακάτω λέξεις στις στήλες ανάλογα με το μέρος του λόγου στο οποίο ανήκουν συμπληρώνοντας παράλληλα τα κενά: βλέψη, νόστος, καθαρίζουν, αντιστασιακός  (4μ.)


Ρήμα


Ουσιαστικό

Επίθετο






















Κείμενα

1.     Θέλω γράμματα

Να σκιαγραφήσετε τις προσωπικότητες των τριών κύριων πρωταγωνιστών του έργου (Δαμιανός, πατέρας του και Παπασίδερος) σχολιάζοντας επίσης τη γλώσσα ολόκληρου του κειμένου. (3μ.)

_________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________


2.     Το πλατύ ποτάμι

Περιγράψτε τα συναισθήματα των Ιταλών απέναντι στους 2 «κήρυκες» αρχικά και αργότερα. Ποιος είναι ο αφηγητής του κειμένου και τι επιτυγχάνει με αυτό; (2μ.)

__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

3.     Ελένη

Στο έργο υπάρχει ταύτιση του ποιητή με τον Τεύκρο. Να αναφέρεται τουλάχιστον 5 σημεία στα οποία διαφαίνεται αυτή η ταύτιση. (3μ.)

__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________



Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

E-Books Cy