Εκπαιδευτικά Νέα

E-Books Cy

Παρασκευή 29 Νοεμβρίου 2013

Έκθεση


«Συχνά σήμερα γίνεται λόγος για έλλειμμα δημοκρατίας και αυθαιρεσία. Τι είναι όμως τελικά η δημοκρατία και ποιες οι υποχρεώσεις του πολίτη; Αναπτύξτε αυτό το θεωρητικό και καθημερινό πρόβλημα σε ένα άρθρο 500-600 λέξεων».

ΚΥΡΙΑ ΕΝΝΟΙΑ: Δημοκρατία

ΠΡΟΛΟΓΟΣ

Την τελευταία δεκαετία ενώ φαίνεται η πολιτική ζωή στην ΕΕ να ομαλοποιείται, δεν είναι λίγοι εκείνοι που κάνουν λόγο για αντιδημοκρατικές πρακτικές κυβερνήσεων· ουσιαστικά βέβαια ο λόγος αναφέρεται σε μία εκτιμώμενη έλλειψη δημοκρατίας. Αξίζει όμως να διερευνηθεί η έννοια της δημοκρατίας και η ίδια η κοινωνική της διάσταση. Δεν είναι λίγες οι φορές που πολιτικοί κι κοινωνικοί παράγοντες ομιλούν για έλλειμμα δημοκρατίας στη χώρα μας· συνήθως χρησιμοποιούν ως επιχειρήματα τον αυξανόμενο ρατσισμό και τον τρόπο που συμπεριφέρονται οι πολίτες μεταξύ τους και οι ίδιες αρχές ακόμα. Εντούτοις,  πολλοί είναι και εκείνοι που θεωρούν ότι έχουμε την καλύτερη δημοκρατία από ποτέ. Βέβαια, οι τελευταίοι περιορίζουν την έννοια της δημοκρατίας στην κυριολεκτική έννοια τη σχετιζόμενη με το πολίτευμα. Δεν εξετάζουν,  ωστόσο, τον όρο από κοινωνική σκοπιά και τον τρόπο που συμπεριφερόμαστε μεταξύ μας.

ΚΥΡΙΟ ΘΕΜΑ

Ζ1:Τι είναι δημοκρατία
·         Είναι το ανώτατο στάδιο του πολιτισμού τότε που οι πολίτες θα σέβονται ο ένας τον άλλο και δεν θα τον ενοχλούν κάνοντας πράγματα που δεν τους αρέσουν να τους κάνουν, είναι ο τρόπος συμπεριφοράς και πρακτικής, είναι η αυτοπεριοριζόμενη ελευθερία να κάνουμε ό,τι θέλουμε χωρίς να επεμβαίνουμε/περιορίζουμε την ελευθερία των άλλων

Ζ2: Έλλειμμα δημοκρατίας σήμερα όπως εκδηλώνεται μέσα από
·         Τις καθημερινές προστριβές για ασήμαντες αφορμές
·         Τον τρόπο συμπεριφοράς, όπου ενοχλούμαστε όταν παραβιάζουν τη δική μας ελευθερία, αλλά μας αρέσει να καταπατούμε τα δικαιώματα των άλλων (πχ τρόπος οδήγησης, αθυροστομία κτλ)
·         Τον κοινωνικό κανιβαλισμό, τον ατομισμό και την κοινωνική επίδειξη/προβολή
·         Τις βίαιες συμπλοκές κοινωνικών ομάδων (στον αθλητισμό, το συνδικαλισμό κτλ)
·         Τις ρατσιστικές αντιδράσεις (σε μετανάστες)

Ζ3:Προβλήματα δημοκρατίας
·         Λαϊκισμός
·         Φανατίζονται οι πολίτες (λόγω άγνοιας) από όσα διαβάζουν κι αδυνατούν να κρίνουν

·         Οι πολίτες ουσιαστικά δε συμμετέχουν καθώς το πολίτευμα τυπικά είναι δημοκρατικό όταν ο πολίτης απέχει ή δε λαμβάνεται υπόψη η άποψή του
·         Οι κυβερνήσεις λειτουργούν ανεμπόδιστα χωρίς πραγματικό λαϊκό έλεγχο
·         Πολιτική βία (κρατική ή πολιτών)
·         Ρατσισμός και μαζοποίηση –Προπαγάνδα –Διαφθορά

Ζ4: Υποχρεώσεις του πολίτη
·         Στήριξη του σημερινού πολιτεύματος με συμμετοχή στα κοινά, προάσπιση του δημόσιου συμφέροντος και της ατομικής ιδιοκτησίας και ελευθερίας, κριτική στάση στις αρχές και την εξουσία μέσω των ΜΜΕ, διδασκαλία της δημοκρατίας στο σχολείο και την οικογένεια, ως το πρώτο κοινωνικό κύτταρο
·         Κεντρικό σημείο της δημοκρατίας είναι η αμφισβήτηση, η κριτική και ο σεβασμός της διαφορετικότητας.
·         προστασία του πολιτεύματος από πιθανές προσπάθειες ανατροπής του ακόμα και με τη θυσία μας
·         να συμπεριφερόμαστε στους συμπολίτες μας όμως θέλουμε να μας συμπεριφέρονται

Ζ5:Πώς μπορούμε να φτάσουμε σε αυτό το σημείο
·         Μέσα από μία δημοκρατική παιδεία που θα στηρίζεται στον αληθινό διάλογο (μεταξύ μαθητών) ως μέθοδο βιωματικής διδασκαλίας ώστε να μάθουν οι μαθητές να σέβονται την άποψη των άλλων και να την κρίνουν χωρίς να τη χλευάζουν, ώστε να εξοικειωθούν με το διάλογο ως μέσο επίλυσης διαφορών
·         Με την ανάπτυξη κριτικής παιδείας (χωρίς "κυνήγι της ύλης", πολιτιστικές δράσεις στο σχολείο σχετικά με τη δημοκρατία και τη σημασία της)
·         Με την ανάπτυξη της συνεργασίας με ομαδικές εργασίες και κοινές προσπάθειες επίλυσης προβλημάτων.
·         Με τη δια βίου μάθηση και ειδικά σεμινάρια, εκδηλώσεις και αφιερώματα της τοπικής κοινωνίας στη δημοκρατία και κρατικούς κι ευρωπαϊκούς θεσμούς
·         Με τα ΜΜΕ.


ΕΠΙΛΟΓΟΣ

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

E-Books Cy