ΕΝΙΚΟΣ
ΑΡΙΘΜΟΣ
|
|||
ὁ
|
παιδαγωγός
|
ὁ
|
|
τοῦ
|
|
τοῦ
|
ὁμιλήκου
|
τῷ
|
|
τῷ
|
|
τόν
|
|
τόν
|
|
ὦ
|
|
ὦ
|
|
ΠΛΗΘΥΝΤΙΚΟΣ
ΑΡΙΘΜΟΣ
|
|||
οἱ
|
|
οἱ
|
|
τῶν
|
|
τῶν
|
|
τοῖς
|
|
τοῖς
|
|
τούς
|
|
τούς
|
|
ὦ
|
|
ὦ
|
|
Βάλε
σε ομάδες τις λέξεις ανάλογα με τη σημασία τους.
ποιητής, οἰκέτης, δαιμόνιος,
ξένος, μειράκιον, θεράπων, ἄναξ, κιθαρῳδός, δεσπότης,
μακάριος, νεανίας, δοῦλος,
βασιλεύς, ῥαψῳδός, νέος, ἑταῖρος, σύμμαχος, θεῖος
|
|
|
|
|
|
ΕΝΙΚΟΣ
ΑΡΙΘΜΟΣ
|
|||
ὁ
|
|
ὁ
|
|
τοῦ
|
|
τοῦ
|
|
τῷ
|
|
τῷ
|
|
τόν
|
|
τόν
|
ἔμπορον
|
ὦ
|
|
ὦ
|
|
ΠΛΗΘΥΝΤΙΚΟΣ
ΑΡΙΘΜΟΣ
|
|||
οἱ
|
|
οἱ
|
|
τῶν
|
φόνων
|
τῶν
|
|
τοῖς
|
|
τοῖς
|
|
τούς
|
|
τούς
|
|
ὦ
|
|
ὦ
|
|
Συμπλήρωσε την πρόταση με
το απαρέμφατο του ρήματος που δίνεται σε παρένθεση
Βούλεται ______________(πλέω) ἐπὶ Τροίαν.
Δεῖ _________________(κατέχω) τὴν σὴν ὀργήν.
Κελεύουσι τὸν διδάσκαλον πείραν ________________(λαμβάνω) τῆς
δυνάμεως τοῦ υἱοῦ.
Οὐκ ἐᾷ Πάριν _______________(καθεύδω).
Δοκεῖ ______________ (εἰμί) τοῦ πάππου τον θώρακα.
Ὥρα ἐστὶ ________________(ποιῶ) τὰ δίκαια.
Θησεὺς ἰκανός ἐστι ________________(κολάζω) Σκίρωνα.
Δεῖ συχνῶς τὸ σῶμα ______________(ἀσκῶ).
Τι
εκφράζουν τα χρωματισμένα στοιχεία των προτάσεων της αριστερής στήλης; Βάλε στο
καθένα από αυτά τον σωστό αριθμό από τις σημασίες της δεξιάς στήλης.
Οἱ ἄνδρες συνάγονται ἐπὶ
στρατείαν.
|
1. κίνηση εναντίον
|
Ξένοι πολλοὶ εἰς Δελφοὺς πορεύονται.
|
2. χρόνο
|
Πρὸς τί ζητεῖ σε ὁ παιδαγωγός;
|
3. σκοπό
|
Οὔπω πλεῖν δυνάμεθα διὰ τὸν
Βορέαν.
|
4. συμφωνία/αναφορά
|
Ἄνδρες ἐκ πάσης τῆς Ἑλλάδος
ἐν Ὀλυμπίᾳ ἀγωνίζονται.
|
5. κίνηση προς
|
Γυμνάζομαι μετὰ τῶν ἡλικιωτῶν.
|
6. προέλευση/κίνηση από
|
Πόσοι βασιλεῖς πλέουσι τριήρει;
|
7. εξαίρεση
|
Θησεὺς ἐπὶ τοὺς λῃστὰς παρασκευάζεται ἐλθεῖν.
|
8. παραμονή/στάση σε τόπο
|
Σύμμαχοί ἐσμεν κατὰ
τοὺς ὅρκους.
|
9. αιτία
|
Οἱ κλέπται νυκτὸς πρὸς ἀγροικίας τινὰς ἔρχονται.
|
10.συνοδεία
|
Ο Θησεὺς σπεύδει οἴκαδε.
|
11.όργανο/μέσο
|
Ἐνταῦθα τὸν βίον ἄνευ πολέμων διάγομεν.
|
|
1
2
Σημείωσε δίπλα σε κάθε πρόταση τη
σημασία (λειτουργία) του ὅτι.
Φυλάττω τὰ ἐπιτήδεια, ὅτι πληγὰς λαμβάνω διὰ τὰς κλοπάς.
...................................................................................
Οὐκ ἀκούεις ὅτι φωνεῖ τις «παῖ, παῖ»;
...................................................................................
Ξενοφάνης Ὅμηρον οὐ φιλεῖ, ὅτι θεοὺς κλέπτας ἐποίησε.
...................................................................................
Ἀπερχόμεθα, ὅτι ὁ βίος ἐν Δελφοῖς οὐ πάνυ ῥᾴδιός ἐστι.
...................................................................................
Ἔπεισα Αἴθραν ὅτι Θησεὺς τῶν ὁμηλίκων ὑπερφέρει ῥώμῃ.
...................................................................................
Συμπλήρωσε τα κενά των προτάσεων που
ακολουθούν με τον κατάλληλο τύπο του ρήματος εἰμί.
Οὗτός
.....................................................................................................
ὁ ἐμὸς δεσπότης Πράξανδρος.
Τίς
.....................................................................................................,
ὦ νεανίσκε;
Ἐγὼ οὔκ
.....................................................................................................
πονηρός, ὦ δέσποτα, ἀλλ’ ἀγαθός.
Τίνες
.....................................................................................................,
ὦ ξένοι, καὶ πῇ βαδίζετε;
Αὗται οὐ
γυναῖκες ἀλλὰ θεαί
.....................................................................................................,
ὦ πέπον!
Ὁ ἐμὸς Ἡρακλῆς
ἀπ’ οἴκου
......................................................................................................
Ἡμεῖς, ὦ Ὀδυσσεῦ,
πόρρω Τροίας
......................................................................................................
Ἐγὼ οὔκ
.....................................................................................................
ἑταῖρος Ἀναξιμάνδρου.
Νεανίας
..................................... καλός.
Σὺ
..................................... τῶν ἀθανάτων.
Θεράποντες,
ποῦ ..................................... ;
Οἱ βασιλεῖς ἤδη
ἐν Σπάρτῃ ......................................
Ἡμεῖς πάντες
σύμμαχοι Μενελάῳ ......................................
Συμπλήρωσε την πρόταση με το απαρέμφατο του ρήματος
που δίνεται σε παρένθεση:
Ἐγὼ
βούλομαι τὸ σῶμα .......................................................... (ἀσκῶ)
Δεῖ
γράμματα
.......................................................................................,
ὦ παῖ! (μανθάνω)
Κελεύω
τὸν παιδοτρίβην πεῖραν τῆς δυνάμεως τοῦ υἱοῦ
.......................................................................
(λαμβάνω)
Ὁ
δεσπότης οὐκ ἐᾷ Πυρρίαν
................................................................................
(ἐσθίω)
Θησεὺς
ἱκανός ἐστι ἅπαντας τοὺς λῃστὰς.........................................................................
(κολάζω)
Πράξανδρος
δοκεῖ οὐ
............................................................................
(σθένω)
Θησεὺς
βούλεταί τι γενναῖον ............................................................................
(ποιῶ)
Ὁ
θώραξ δοκεῖ
........................................................................τοῦ
πατρός. (εἰμί)
Παῖδες, ὥρα ἐστὶ
..........................................................................
(καθεύδω)
Απάντησε
στις ερωτήσεις
Λεζάντα
5: Οὐ χρείαν ἔχομεν ἁλτήρων, στλεγγίδος καὶ ληκυθίου σήμερον, ὦ ἑταῖροι.
Τίνων
πραγμάτων οὐ χρείαν ἔχουσι οἱ ἑταῖροι καὶ ὁ Θησεύς;
_____________________________________________________________________________________________
χρείαν
ἔχω: πώς μπορούμε να το αποδώσουμε μονολεκτικά στα Ν.Ε.;
_____________________________________________________________________________________________
Λεζάντα
6. Ὁ παιδαγωγὸς ὅδε ἀεὶ ἐν καιρῷ ἡμᾶς καταλαμβάνει! Ἄκων ἀπέρχομαι!
Ποιον
δείχνει ο Θησέας; Βρίσκεται μακριά; Ποια αντωνυμία χρησιμοποιεί;
_____________________________________________________________________________________________
Τι
εκφράζει το ἐν καιρῷ; Α) Χρόνο, Β)τόπο, Γ) αιτία…;
Ὁ
Θησεὺς ἀπέρχεται με τη θέλησή του;
_____________________________________________________________________________________________
Γνωρίζετε
λέξεις στα Ν.Ε. που προέρχονται από το συγκεκριμένο επίθετο (ἀκών);
_____________________________________________________________________________________________
Λεζάντα
12. Ποιος είναι ο Αιγεύς;
_____________________________________________________________________________________________
Μαθαίνουμε
τι δουλειά κάνει;
_____________________________________________________________________________________________
Λεζάντα
13. Τί καλεῖ Αἰγεὺς Θησέαν;
_____________________________________________________________________________________________
Πώς
το εἰς Ἀθήνας θα μπορούσε να αποδοθεί με ένα επίρρημα;
_____________________________________________________________________________________________
Πότε
θα πρέπει ο Θησεύς να πάει στην Αθήνα;
_____________________________________________________________________________________________
Λεζάντα
14. Εἰ οὖν δύνασαι, ἆρον τὸν λῖθον τοῦτον!
Λέξεις
που ανήκουν στην ίδια οικογένεια με το αἴρω
_____________________________________________________________________________________________
Εδώ
εκφράζεται μια υπόθεση. Ποια είναι αυτή; Σε τι τον προκαλεί η
μητέρα
του;
__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Λεζάντα
15. Πού βρίσκεται το ξίφος;
_____________________________________________________________________________________________
Λεζάντα
19. Τι ονειρεύεται ο Θησέας;
_____________________________________________________________________________________________
Λεζάντα
20. Ποιων επικαλείται τη βοήθεια ο Θησέας;
_____________________________________________________________________________________________
Ποια
πτώση ακολουθεί την πρόθεση σύν;
_____________________________________________________________________________________________
Ο
Θησέας αναφέρεται στο παρελθόν, παρόν ή μέλλον; Ποιο χρόνο
χρησιμοποιεί;
_____________________________________________________________________________________________
Μπορείτε
να τα μεταφέρετε στον ενεστώτα;
____________________________________________________________________________________________
Ποια
νομίζετε είναι η σημασία του ρ. κολάζω;
_____________________________________________________________________________________________
Ποιο
το νόημα της φράσης λύσω ὑμᾶς τοῦ φόβου;
_____________________________________________________________________________________________
Λεζάντα
21. Πῇ ῥίψει Θησεὺς Σκίρωνα;
_____________________________________________________________________________________________
Λεζάντα
22. Ποια είναι τα δώματα Ἅιδου;
_____________________________________________________________________________________________
Λεζάντα
23. Πῇ Προκρούστης δώσει δίκην;
_____________________________________________________________________________________________
Τι
θα πάθει ο Προκρούστης; Γιατί;
_____________________________________________________________________________________________
Αντιστοιχίστε
τα λεκτικά σύνολα της πρώτης στήλης με αυτά της δεύτερης
Εἶτα Σίνιν
πέμψω
|
πράξω ἴσα ἐκείνῳ
|
καλεῖ δέ
σε τὸν υἱόν,
|
τριήρει
|
Ἔσχατος δὲ
Προκρούστης
|
μέλει ἐκείνων
|
Οὐδέν μοι
|
δώσει
δίκην τῶν συχνῶν φόνων
|
Σὺν τοῖς
θεοῖς
|
ἔχει νοῦν
οὐδένα
|
Ἡ κλῆσις οὐκ
|
εἰς Ἅιδου
δώματα
|
Δεῖ μᾶλλον
πλεῖν
|
εἰς Ἀθήνας
ἐλθεῖν.
|
Γράψε
προσδιορισμούς που δηλώνουν:
Αιτία
______________________________________________________________________________________
Αναφορά
_________________________________________________________________________________
Τόπο
(στάση)
____________________________________________________________________________
Τόπο
(κατεύθυνση)
_____________________________________________________________________
Χρόνο
_____________________________________________________________________________________
Τρόπο
____________________________________________________________________________________
Συνοδεία_________________________________________________________________________________
Εξαίρεση_________________________________________________________________________________
Σκοπό_____________________________________________________________________________________
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου