Εκπαιδευτικά Νέα

E-Books Cy

Παρασκευή 29 Νοεμβρίου 2013

Έκθεση

ΘΕΜΑ 4

« Να εξετάσετε σε ένα άρθρο (500-600 λέξεων) το ρόλο που μπορεί να διαδραματίσει η παιδεία στην αντιμετώπιση του φαινομένου της μαζοποίησης»
 ή «Να γράψετε ένα δοκίμιο (500-600 λέξεων) στο οποίο να προτείνετε τρόπους με τους οποίους μπορεί το άτομο να αντισταθεί στον κοινωνικό κομφορμισμό»

ΚΥΡΙΑ ΕΝΝΟΙΑ: Μαζοποίηση – κομφορμισμός

ΠΡΟΛΟΓΟΣ

Τα τελευταία χρόνια έγινε φανερό το αξιοπρόσεκτο φαινόμενο τα άτομα να καθορίζονται από τα άλλα μέλη μιας κοινότητας και να μην μπορούν να κρίνουν τον εαυτό τους ή την ίδια την κοινωνία στην οποία δρουν. Οι απόψεις και οι στάσεις τους επηρεάζονται και διαμορφώνονται από τους άλλους. Μπροστά στους κινδύνους της μαζοποίησης σήμερα η κοινωνία οφείλει να διαμορφώνει άτομα που υγιώς να μπορούν να σκέφτονται ανεμπόδιστα και κριτικά. Έτσι, θα διατηρούν την ελευθερία να εκφράζονται και να συμπεριφέρονται όπως εκείνοι επιθυμούν χωρίς τον κίνδυνο απομόνωσής και περιθωριοποίησής  τους.

ΚΥΡΙΟ ΘΕΜΑ

·         Ορισμός
Μαζοποίηση είναι η αφομοίωση από μέρους του ατόμου των τρόπων σκέψης, ιδεών και της συμπεριφοράς των άλλων, χωρίς να είναι αποτέλεσμα κριτικής σκέψης και επεξεργασίας, αλλά εξομοίωσή του με το σύνολο μέσω προπαγανδιστικών μηχανισμών, της κοινωνικοποίησης (σχολείο, κοινωνικός περίγυρος κτλ) ή της μόδας.
·         Φορείς μαζοποίησης (Εκκλησία, σχολείο, κόμματα, ΜΜΕ, διαφημίσεις, στρατός κτλ)
·         Η μαζοποίηση συνδέεται άρρηκτα με το ρατσισμό και τον κοινωνικό αποκλεισμό επειδή δεν αποδέχεται το διαφορετικό.

 Ζ1: Αίτια

·         Η μετάδοση μέσω της οικογένειας αξιών, ιδεών και συμπεριφορών
·         Η επιθυμία του ατόμου να γίνει αποδεκτό από μία κοινωνική ομάδα και να διακριθεί σε αυτήν
·         Το χαμηλό μορφωτικό επίπεδο που δεν επιτρέπει κριτική σκέψη
·         Ο καταιγισμός πληροφοριών που δεν προλαβαίνει να επεξεργαστεί το άτομο
·         Η  αρνητική λειτουργία των ΜΜΕ που στοχεύουν στο κέρδος των ιδιοκτητών τους και στην αύξηση της ακροαματικότητας προβάλλοντας την υποκουλτούρα και διαμορφώνοντας μόδα
·         Η παγκοσμιοποίηση και η προβολή ξένων προτύπων, που στέκουν μακριά από εκείνα των άλλων κοινωνιών


Ζ2: Συνέπειες
·         Αποδυνάμωση πνευματικών λειτουργιών - Χειραγώγηση κι εκμετάλλευση του ατόμου
·         Δημιουργία άκριτης σκέψης και άβουλου νου
·         Εμποδίζει τη λειτουργία και την ανάπτυξη της δημοκρατίας και καταργεί την ατομικότητα και την πραγματική ελευθερία σκέψης και έκφρασης, αφού το άτομο ετεροκαθορίζεται
·         Αλλοιώνεται η εθνική ταυτότητα και ο πολιτισμός με βάση τη μόδα και όχι τις ατομικές επιθυμίες
·         Εμποδίζει την επικοινωνία των ατόμων καθώς οι σχέσεις γίνονται επιφανειακές.

Ζ3: Τρόποι αντιμετώπισης
·         Με την πνευματική καλλιέργεια και την παιδεία επιδιώκεται η ανάπτυξη κριτικού καλλιεργημένου πνεύματος που θα μπορεί να αντιδρά στις πιέσεις των μηχανισμών που οδηγούν στη μαζοποίηση και τον κοινωνικό κομφορμισμό.
·         Αντιμετωπίζουν κριτικά τα κοινωνικά και πολιτικά φαινόμενα και βελτιώνουν το ίδιο το δημοκρατικό σύστημα
·         Δεν επηρεάζονται εύκολα και δεν αποδέχονται άκριτα τις αξίες που προβάλλονται από προπαγανδιστικούς μηχανισμούς ή τα ΜΜΕ
·         Αποφεύγουν την ομοιομορφία των επιλογών και αποδέχονται τις διαφορετικές θέσεις και ιδέες
·         Απαλλάσσονται από την έλλειψη κρίσης και το δογματισμό (=φανατισμό, μισαλλοδοξία)
·         Αναπτύσσεται η κριτική ως μοχλός ενίσχυσης της δημοκρατίας και ως αντίσταση στις πολιτικές και κοινωνικές πιέσεις
·         Διαμορφώνει δημοκρατική συνείδηση ώστε τα άτομα να μην επηρεάζονται από δημαγωγίες και την προπαγάνδα
·         Η παιδεία και η κριτική σκέψη ωθούν στη διαμόρφωση ηθικών αξιών και αντιλήψεων και τις ιεραρχούν με βάση τις ανάγκες της κοινωνίας


ΕΠΙΛΟΓΟΣ

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

E-Books Cy