Εκπαιδευτικά Νέα

E-Books Cy

Δευτέρα 2 Δεκεμβρίου 2013

Νέα Ελληνικά Β΄ Γυμνασίου

Διαγώνισμα Λογοτεχνία  Β΄ Γυμνασίου

Γιαπωνέζικα και Ελληνικά χαϊκού

Τα χαϊκού έχουν αυστηρή δομική πειθαρχία. Τηρείται; Γιατί;
Υπάρχει μια «εποχιακή λέξη». Να περιγράψεις τον κόσμο που προκύπτει από αυτή.
Πώς διαγράφεται η ανθρώπινη παρουσία μέσα από τα χαϊκού;
Στα παραδοσιακά χαϊκού αναμειγνύονται οι αισθήσεις υπάρχει δηλαδή «συναισθησία» (π.χ. ήχοι που λάμπουν). Να δώσετε μερικά παραδείγματα από τα χαϊκού που ανθολογούνται.
Σύγκρινε τα ελληνικά χαϊκού με τα γιαπωνέζικα.

Το τριαντάφυλλο – Άνοιξη και Φθινόπωρο

Να γράψετε τα κύρια χαρακτηριστικά των δημοτικών τραγουδιών
Ποιο είναι το κοινό θέμα των δύο δημοτικών τραγουδιών;

Στοιχεία της Φύσης

















Ποιο από αυτά τα στοιχεία είναι κοινό και γιατί επαναλαμβάνεται;
Ποιοι είναι οι κύριοι αντίπαλοι στα δύο τραγούδια και ποιες ιδιότητες επικαλούνται ως στοιχεία της υπεροχής τους οι αντίπαλοι αυτοί;

Σ. Μενάρδος: Επιγράμματα ΧΧVI – Κ. Μόντης: Μια λεύκα στην Κακοπετριά – Λ. Μαβίλης: Ελιά

Τι είναι το σονέτο; Περιγράψτε τα κύρια χαρακτηριστικά του.
Ποια σχέση έχει το ποίημα του Μόντη και του Μενάρδου σε σχέση με την εποχή που γράφτηκαν;
Να συγκρίνετε το ποίημα του Μόντη με το επίγραμμα του Μενάνδρου και το σονέτο Ελιά του Μαβίλη (στιχουργία, έκταση, δήλωση ιθαγένειας, εκφραστικά μέσα)
Τα σονέτα του Μαβίλη χαρακτηρίζονται από απαισιοδοξία. Δικαιολογήστε την απάντησή σας με βάση το σονέτο Ελιά.
Με ποιο τρόπο ο Μόντης «ξεχωρίζει» το θέμα του; Επικεντρωθείτε στο χαρακτηρισμό τρελή και συζητήστε αν έχει το ίδιο νόημα στην αρχή και στο τέλος του ποιήματος.
Τι δηλώνουν τα ρήματα στο ποίημα του Μόντη;
Τι επιδιώκει ο Μόντης μέσα από τη στάση της λεύκας να τονίσει στους αναγνώστες του; Συνδέεται με την ιστορία του τόπου

Ο. Ελύτης: Ήλιος ο πρώτος

Να εξηγήσετε με στοιχεία από το ποίημα πώς περιγράφεται το Σώμα του καλοκαιριού. Γιατί μιλάει το εισαγωγικό σημείωμα για χαρά και αισιοδοξία;

Σ. Τσίρκας: Το δέντρο

Ποιος αφηγείται;
Με ποια στοιχεία δηλώνεται η ανθρωπιά του δέντρου και με ποια στοιχεία η απανθρωπιά της κυράς;
Να γράψετε ένα πλήρη χαρακτηρισμό της Κυράς χρησιμοποιώντας στοιχεία από το κείμενο.
Πώς κρίνετε τη στάση των άλλων και του αφηγητή απέναντι στην Κυρά;

Λ. Σεπουλβέδα: Η ιστορία του γάτου που έμαθε σε ένα γλάρο να πετάει

Ποιο σοβαρό οικολογικό πρόβλημα θίγεται στο κείμενο;
Γνωρίζοντας το τέλος του γλάρου από το απόσπασμα που διαβάσετε νιώθετε τελικά πως το μήνυμα είναι απαισιόδοξο και γιατί;
Κάντε αναφορά στο μύθο του Ικάρου και συσχετίστε τον με το μυθιστόρημα.

Ν. Α. Ασλάνογλου: Αθήνα

Πώς παρουσιάζεται η επίδραση του αστικού τοπίου;
Να σχολιάσετε τον στίχο 3 σε σύγκριση με τη λειτουργία της όρασης και γενικότερα των αισθήσεων με άλλα κείμενα. Τι θέλει να επισημάνει ο ποιητής;
Πότε γράφτηκε το ποίημα; Από ποια στοιχεία φαίνεται ότι το ποίημα έχει γραφτεί στη στιγμή της αλλαγής από τον παλιό τρόπο ζωής μέσα στα αστικά κέντρα;

Α. Τσέχοφ: Ένα παιδάκι στην απέραντη στέπα – Σ. Λάγκερλεφ: το τραγούδι της ζωής – Αρχηγός Σηάτλ: Η νύχτα των Ινδιάνων

Να σχολιάσετε γιατί ο αρχηγός Σηάτλ γράφει με το α΄ και β΄ πληθυντικό πρόσωπο.
Να συσχετίσετε την τελευταία φράση του ινδιάνικου κειμένου με τη φιλοσοφική αντίληψη των χαϊκού ότι η ανθρώπινη ύπαρξη είναι φευγαλέα, ότι η ζωή ρέει. Μπορείτε να βρείτε εκείνα τα χαϊκού που έχουν τέτοιο θέμα;
Πώς αποδεικνύονται οι δεσμοί ανθρώπου και φύσης στο απόσπασμα «Η νύχτα των Ινδιάνων» και από το «Τραγούδι της ζωής»; Να δώσετε παραδείγματα.


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

E-Books Cy